Ajankohtaista

Puutarhakadun remontti etenee – kulkeminen pyritään pitämään mahdollisimman vaivattomana, turvallisesti

Puutarhakadun katuremontti on alkanut maaliskuun alussa. Remonttia tehdään Hämeenpuiston, Näsilinnankadun ja Kuninkaankadun risteysalueilla, sekä Kuninkaankadun ja Aleksis Kiven kadun väliseltä katuosuudelta.

– Meillä työskentelee neljä työryhmää kahdessa vuorossa. Työt pyritään tekemään järjestelmällisesti, pyrkien mahdollisimman vähähaittaiseen toimintaan. Läpiajoliikenne on estynyt katuosuudella, mutta jalankulku ja pyöräily onnistuu joka osiossa, kertoo Tampereen Infran työmaapäällikkö Juho Riikonen.

Historian kerrostumat haasteena – tavoitteena hyvin etenevä ja turvallinen työmaa

Katuosuudella remontoidaan vesihuoltolinjastoa sekä kaukolämpö- ja jäähdytysjärjestelmiä. Lokaatio ja historian kerrostumat tarjoavat omat haasteensa:

– Puutarhakadun kaivannot ovat syviä, ja kadun alta löytyvä tekniikka on hyvin vanhaa. Kaikkea tarkkaa tietoa siitä, mitä kadun alta löytyy, ei ole olemassa: esimerkiksi kaapelikartat ovat vanhimmilta osiltaan puuttellisia. Sellaisissa paikoissa kaivuumme pitää olla erityisen varovaista. Teemme pistekaivuita ja koemonttuja, sekä ohituspumppauksen kaivantoja, ja vaikka ulkopuolista voi ihmetyttää jokin kaivuupaikka, jokaisella tekemällämme liikkeellä on merkityksensä, selventää Riikonen, ja jatkaa:

– Muutoksia kansalaisten kulkureiteillä on ollut paljon, kun koitamme mahdollistaa mahdollisimman mutkattoman liikkumisen alueella. Nyt olemmekin saavuttaneet vaiheen, jossa radikaaleja muutoksia kulkureitteihin ei hetkeen tule. Pikkuhiljaa työmaan etenemisen myötä erityisjärjestelyt kevenevät.

Turvallisuus sekä työmaalla että sen läheisyydessä on ollut tietenkin tärkein toimintaa ohjaava tekijä.

– Turvallinen liikkumisympäristö on sekä oikeus että velvollisuus. Samalla, kun olemme halunneet mahdollistaa ihmisten liikkumisen kadulla, kiinnitämme runsaasti huomiota turvallisuuteen. Liikkumisväylät on rajattu raskassuoja-aidoin, ja aina työmaakoneiden siirtyessä ulkopuolella on toinen kaveri varmistamassa koneen vapaan liikkuvuuden, selventää Riikonen.

Kiitosta ansaitsevat niin sidosryhmät kuin kansalaisetkin

Työmaa on edennyt aikataulussa suunnitellun mukaisesti.

– Avainasemassa aikataulussa pysymiselle on useamman ryhmän onnistumiset. Yhteistyö muiden sidosryhmien kanssa on ollut hyvin saumatonta, ja alihankkijatkin ovat osoittaneet joustavuutensa tässä projektissa. Joskus monessa vuorossa toimivalla työmaalla on haasteita siinä, että esimerkiksi vain toimistoaikana toimivia rakennuskonevuokraamoja ei ole voitu käyttää ilta-aikoina. Tällä työmaalla joustavuutta on löytynyt. Se on ollut valtavan hienoa; onhan työmaa suuri ja monen arjessa läsnä.

Riikonen kiittelee yhteistyökumppanien lisäksi kadunkulkijoita maltista, palautteesta ja kommunikaatiokyvystä:

– Olemme saaneet yllättävän paljon rakentavaa palautetta, ja sen perusteella olemme myös saaneet muutettua joitakin toimintoja ja liikennejärjestelyjä. Olemme myös havainnoineet maastossa ihmisten toimintaa ja liikkumista, ja sitä myöten muuttaneet joitakin asioita turvallisemmaksi.

– Kiitos myös kulkijoille, joilla on malttia liikkua merkattuja reittejä käyttäen, vaikka se toisikin muutaman lisäaskeleen totuttuun reittiin verrattuna. On myös hienoa, jos ihmiset uskaltavat kysyä ja kommunikoivat, jos eivät ole ihan varmoja, mistä kannattaa mennä: joskus muuttuvat reitit voivat olla haastavia. Työmaan läheisyyteen on tulossa laminoituja opaskarttoja, joista ihmiset voivat paremmin tutkailla ja suunnitella reittinsä työmaan läpi, hän vinkkaa lopuksi.

 

Kirjoittaja Hipu Sallinen

Kuva Juulia Puukari
Kotikulmat kuntoon
rotvallin molemmin puolin.