ISO 9001 – sertifikaatti merkkinä toiminnan johtamisen laadukkuudesta
Tampereen Infralle myönnetty ISO 9001 sertifikaatin ulkoinen auditointi on saatu päätökseen tältä vuodelta. ISO 9001 on laadunhallintajärjestelmän sertifikaatti, joka on myönnetty ulkopuolisen auditoijan toimesta, ja se keskittyy organisaation toiminnan johtamisen ja laadun tarkasteluun ja todentamiseen. Tämänvuotinen auditointikierros on juuri saatu päätökseen.
Tampereen infran toimitusjohtaja Lauri Niemi kertoo auditoinnista tyytyväisyyttä äänessään.
– Auditointi ja sertifikaatin haku palvelee meillä oikeastaan kahta tarkoitusta. Toki se on selkeä osoitus laadusta yhtiömme ulkopuolelle. Näin sidosryhmät ja kumppanit voivat olla varmoja siitä, että todennetusti toimintamme johtaminen tavoittaa tietyn, vertailukelpoisen tason. Toisaalta auditointi palvelee ennen kaikkea meitä itseämme – oman organisaatiomme oppimista ja kehittymistä. Otamme prosessin oppimiskokemuksena, ja haluamme aidosti tehdä asiat hyvin ja kehittyä, Niemi kertoo syistä sertifikaatin tavoittelemisen takana.
Auditointiprosessi oppimiskokemuksena – ulkopuolisen asiantuntijuutta apuna käyttäen
Kehittymisen halu ja prosessin perusteellinen aitous tulee selväksi, kun kuulee, kuinka auditointimenettely Infralla on toteutettu. Prosessia käydään rehellisessä vuoropuhelussa auditoinnin suorittavan Kiwa Inspectan kanssa. Liian “ruusuista” kuvaa ei anneta, vaan yhtiön toimintatavoista ollaan rehellisiä ja kortit asetetaan pöydälle sellaisina kuin ne ovat. Kiwa Inspecta ja heidän auditoijansa saakin Niemeltä kiitosta:
– Auditointi ei ole mitään vika- ja puutelistan tekoa tai vain moitteilla kommunikointia. On hienoa, jos auditoija on myös mukana aidosti tukemassa ja halukas kehittämään auditointikohteen toimintatapoja ja -kulttuuria. Olemme saaneet prosessin aikana paljon kiitosta ja kehua, ja löytäneet vilpittömässä vuoropuhelussa kohteita, joita voidaan kehittää.
Infralla tehdään myös pitkin vuotta omia, sisäisiä auditointeja. Laadun ylläpitäminen ei siis keskity pelkästään sertifikaatin tavoitteluun kertavuotisesti, vaan seurantaa tehdään jatkuvasti. Sisäisellä työllä on erittäin tärkeä rooli laadun ylläpidossa, mutta Niemen mukaan ulkopuolisen arvioijan voi olla helpompi tarkastella toimintaa ennakkoluulottomasti:
– Ulkopuolisen auditoijan konsultointi tuo meille hyvin arvokasta asiantuntijanäkemystä ja konkreettisia työkaluja ja vinkkejä toimintamme tueksi, hän painottaa.
Laadukkaat prosessit ulottuvat läpi organisaation
ISO 9001 on laajasti tunnettu ja tunnustettu sertifikaatti, ja se on tuntunut Infralla tarkoituksenmukaiselta tunnustukselta tavoitella ja pitää yllä. Johtamisen prosessit ovat kaiken toiminnan taustalla, joten Infralla on halu jatkuvasti kehittää ja pitää kyseiset prosessit laadukkaina. Auditoinnissa käydään läpi esimerkiksi johtamisjärjestelmän kypsyys, riskienhallintavalmiudet, reagointivalmiudet muutoksiin, sekä sidosryhmien kanssa kommunikointi. Kun johtamisen prosessit ovat sujuvia, hyödyt heijastuvat läpi koko organisaation.
Tampereen infralla on tulevaisuudessa mahdollisuus hakea myös muita sertifikaatteja.
– Vaatimusten tulee kirittää jatkossakin positiivisessa hengessä ja hallitulla nopeudella parempaan tekemiseen tasoon, katselee Niemi kohti tulevaisuutta.
Kirjoittaja Hipu Sallinen
rotvallin molemmin puolin.